Crossfit – zalety i wady

Crossfit nadal cieszy się dużym zainteresowaniem jako alternatywa dla monotonnych treningów na siłowni. Zanim jednak zdecydujemy się na takie ćwiczenia, warto poznać ich specyfikę oraz zalety i wady.

Moda na crossfit przyszła do nas ze Stanów Zjednoczonych. Główną zasadą treningów tego rodzaju jest kompleksowy rozwój mięśni całego ciała dzięki zróżnicowanym ćwiczeniom, na przykład takim jak podnoszenie ciężarów, bieganie, pływanie, robienie brzuszków, pompek, skakanie na skakance, treningi z linami czy wskakiwanie na skrzynię.

Crossfit jest uniwersalnym programem treningowy, który może być zastosowany przez każdą osobę niezależnie od posiadanej przez nią sprawności fizycznej. W związku z tym jest także dobry dla osób początkujących, które dopiero zaczynają treningi.

Co ważne, treningi crossfit nie są czasochłonne. Zleca się każdego dnia wykonywać około 20 minut ćwiczeń oraz około 15 minut rozgrzewki i 10 minut ćwiczeń rozciągających po treningu. Właśnie dlatego crossfit może być dobrym wyborem dla osób, które nie mają zbyt dużo wolnego czasu.

Zalety treningów crossfit:

  • wzmacnia mięśnie i stawy całego ciała
  • można trenować w różnych miejscach, w także w domu
  • różnorodne ćwiczenia do wyboru
  • ćwiczenia można prowadzić bez użycia sprzętów
  • krótki czas treningów
  • lepsza ogólna kondycja fizyczna
  • dobre dla początkujących i zaawansowanych

Wady treningów crossfit:

  • większe ryzyko kontuzji w trakcie krótkich i intensywnych ćwiczeń
  • osoby początkujące powinny wykonywać ćwiczenia pod okiem instruktora